Як покращити стосунки за допомогою ефективної комунікації

конфлікт жираф

Конфлікти у відносинах, по суті, неминучі.

Сам по собі конфлікт не є проблемою, проте від способу його вирішення залежить чи люди порозуміються, чи розійдуться.

Погані навички комунікації, різні погляди на ситуацію, непорозуміння можуть бути джерелом гніву та дистанції або навпаки, можна побудувати місток до міцніших відносин та щасливішого майбутнього.

Наступного разу, коли будеш мати справу з конфліктом, згадай про ці навички ефективної комунікації і зможеш досягти більш ефективного результату.

Перейдемо до способів:

Не відволікайся

Деколи в процесі поточного конфлікту виникає спокуса згадати про минулі схожі конфлікти.

Видається актуальним розповісти про все відразу про турботи та вирішити усі питання, які турбують, в одному конфлікті.

На жаль, це лише поглиблює конфлікт та зменшує шанси віднайти взаємне порозуміння і вирішення поточних питань, що зумовлює перетворення дискусії на таку, яка ще більше втомлює або навіть заплутується.

Намагайся не згадувати минулих образ у дискусії. Залишайся сфокусованим на теперішньому, на почуттях, розумінні один одного та пошуках вирішення проблеми.

Уважно слухай

Люди часто впевнені, що слухають, проте насправді думають про те, що далі скажуть, коли інша особа припинить говорити. (Намагайся прослідкувати за цим наступного разу, коли будеш брати участь у дискусії.) Направду ефективна комунікація вимагає участі обох.

Наскільки б це не було важко, намагайся почути що саме говорить твій партнер. Не перебивай. Не захищайся. Просто послухай та дай зворотній зв`язок, щоб партнер зрозумів, що його чують. Тоді ти зрозумієш його краще і він також більше намагатиметься тебе почути.

Намагайся зрозуміти точку зору іншого

В конфлікті більшість з нас хочуть відчувати, що їх чують та розуміють.

Ми багато говоримо про свою думку для розуміння іншою особою речей так, як це розуміємо ми. Це зрозуміло, проте надмірне фокусування на розумінні наших власних бажань може мати зворотну реакцію.

Іронічно, проте ми це робимо постійно, мало приділяючи уваги точці зору іншого, тому усі відчувають непорозуміння. Намагайся докласти усіх зусиль для розуміння іншої особи, тоді зможеш краще пояснити свою позицію.

(Якщо не можеш зрозуміти, запитуй поки не зрозумієш.) Є більше шансів, що інші слухатимуть, коли будуть почутими.

Відповідай на критику чуйністю

Коли хтось приходить до тебе з критикою, дуже легко відчути де вони помиляються та почати захищати себе.

Коли критику важко вислухати, та коли вона є перебільшеною та забарвленою емоціями іншої людини, дуже важливо почути біль іншої людини та відповісти чуйністю до її емоцій.

Також, відшукай правду у словах людини, це може бути цінною інформацією для тебе.

Визнай свою відповідальність

Визнай, що особиста відповідальність — це сильна, а не слабка сторона. Ефективна комунікація включає визнання своєї неправоти.

Коли ви двоє поділяєте між собою відповідальність за конфлікт (як правило, саме так і є насправді), проаналізуй та визнай свою частину.

Це розрядить ситуацію, покаже гарний приклад та зрілість. Часто такі дії мотивують іншу особу відповісти доброзичливістю, що сприятиме взаємному порозумінню та вирішенню конфлікту.

Використовуй «я» повідомлення

Замість того, щоб говорити «Ти все зіпсував/зіпсувала», починай речення з «я» та формуй думку про себе, про свої відчуття:

«Я засмутилася/засмутився коли таке трапилося.» Це не звучить як обвинувачення, захисна реакція, та допомагає іншій особі радше зрозуміти твою позицію, ніж відчути нападки.

Шукай компромісу

Замість аргументації «перемогти», шукай вирішення, яке влаштує обох.

Компроміс чи нове рішення, яке дає обом сторонам конфлікту переваги – таке вирішення є більш прийнятним, ніж перемога однієї сторони коштом іншої.

Здорова комунікація включає пошуки компромісного рішення, яке задовольнить обидві сторони.

Візьми перерву

Деколи емоції наростають і стає дуже важко продовжувати дискусію чи суперечку.

Якщо ти відчуваєш, що твій гнів чи гнів партнера наростає і це впливає на конструктив розмови, краще зробити перерву допоки ви обоє заспокоїтеся.

Деколи хороша комунікація означає розпізнати ситуацію, коли потрібно зробити перерву.

Не здавайся

Не дивлячись на те, що деколи перерва в дискусії є хорошою ідеєю, завжди повертайся до неї.

Якщо ви двоє розглянете ситуацію конструктивно, з взаємоповагою  та бажанням зрозуміти позицію іншого, або принаймні знайти вирішення, ти можеш зробити черговий крок до цілі вирішення конфлікту.

Допоки ти зацікавлений у продовженні відносин з особою, не припиняй спілкування.

Попроси допомогу, якщо вона потрібна

Якщо ти або ви обоє не можете з повагою відноситись один до одного в процесі конфлікту, або якщо ти намагаєшся вирішити конфлікт самотужки і ситуація виходить з-під контролю, звернись за допомогою до психолога.

Робота з парами або сімейна терапія може допомогти у суперечці та навчити вирішувати конфлікти у майбутньому. Якщо твій партнер не хоче йти, завжди можна отримати вигоду від відвідування наодинці.

Додаткові поради:

  1. Пам`ятай, ціллю ефективного спілкування повинно бути взаємне розуміння та пошук вирішення, яке задовольнить обидві сторони, а не «перемогти» чи «мати рацію».
  2. Це не працює у всіх ситуаціях, проте деколи (якщо в тебе конфлікт у романтичних відносинах) допомагає триматися за руки чи відчувати фізичний зв`язок в процесі спілкування. Це може бути нагадуванням про те, що ви досі турбуєтесь та підтримуєте один про одного.
  3. Пам`ятай як важливо відчувати повагу до іншої особи, навіть якщо тобі не подобаються її дії.
  4. Також є багато інших порад в книгах, інтернеті про те, як тримати ситуацію під контролем та не використовувати методи спілкування, які можуть нашкодити.