5 психологічних концепцій, корисних для бізнесу

бізнес концепції

Всі вони зводяться до знань як мотивувати працівників та нагороджувати споживачів

Що психологія може мати спільного до твого бізнесу? На диво, багато чого.

Бізнеси загалом ведуться людьми та для людей, тому для грамотних бізнесменів доцільно мати сформовану картину того, що змушує людей до дій.

Психологія дає знання як мотивувати підлеглих не лише гарно працювати, але працювати краще за інших.

Це знання не лише про те, як переконати споживача «покласти у кошик» товар, але як повернутися знову.

В кінці кінців, людська поведінка – це поведінка, яка стоїть за твоїм майбутнім успіхом (чи поразкою) у бізнесі. Тому твоє розуміння людської психіки надзвичайно важливе при формуванні твого лідерського стилю управління та бізнес моделей.

Настав час вдосконалити свої знання з психології. Нище наведено декілька корисних психологічних концепцій, які допоможуть вести бізнес та процвітати.

Для найманих працівників

Хоторнський ефект

В минулі 1920-ті роки, вчені з Хоторна, Чикаго, цікавилися як умови праці впливають на продуктивність, спостерігаючи за працівниками шляхом зміни освітлення. Проте коли на початку планувалося вивчення середовища та продуктивності, то згодом дослідження перетворилося на інше відкриття: сила спостереження.Хоторнський ефект

Відповідно до хоторнського ефекту, працівники є більш продуктивними коли їм відомо, що за ними спостерігають. Така проста річ, як повідомлення працівнику про перевірку час від часу його роботи, ймовірно збільшить шанси на кращий результат.

Проте є тонка грань між зацікавленим спостерігачем та надокучливим занудою. Потрібно пам`ятати, що останній матиме протилежний ефект та приведе до втрати відчуття залученості та мотивації у працівників.

Зовнішня мотивація

На противагу внутрішній мотивації, яка є внутрішньою енергією самого індивіда, зовнішня мотивація є корисним психологічним інструментом в офісі. ЇЇ можна розпізнати у бонусах, нагородах чи визнанні певної поведінки працівника або його досягнень.

Іншими словами, це створення стимулу для працівників з метою кращої роботи та досягнення конкретних цілей.

Наприклад, компанії з численними продажами можуть використовувати внутрішню систему нагород як преміювання працівників з найбільшими продажами.

Надання додаткових бонусів та стимулів до готівки ще більше посилить зацікавленість.

Звісно це працюватиме лише тоді, якщо нагорода є достатньо привабливою, щоб покращити мотивацію. Якщо поставити надто важкі завдання перед працівниками, то така мотивація не працюватиме.

Для покращення ефекту від зовнішньої мотивації, на даний час популярно використовувати електронні програми мотивації з метою кращого та більш прозорого мотивування працівників.

Для твоїх споживачів

Правило взаємності

Ця концепція пов`язана із зовнішньою мотивацією. Цей базовий принцип базується на ідеї, що на усі хороші вчинки потрібно відповідати тим же.  Тобто, якщо ти бізнесмен, подякуй своїм клієнтам за підтримку твого бізнесу та приділи їм невеликий знак уваги.

Це може бути будь-що, починаючи від купону чи ваучера на знижу, закінчуючи невеликим подарунком. Проте, щоб це не було, це допомагає збудувати довіру між споживачем та продавцем. Також це збільшує шанси, що споживач повернеться знову.

Ніщо так не збільшує бажання купівлі, як те коли продавець говорить, що це останній примірник товару. Недостатність є найбільшою спокусою якщо мова йде про шоппінг, тому що надає споживачу відчуття везіння, це «О, саме це мені потрібно!» момент.

«Обмежена пропозиція» також змушує споживачів жалкувати, що вони не скористалися цією можливістю і не купили останній примірник.  Ти знаєш про вислів, що люди завжди хочуть того, чого не мають.

Принцип недостатності

Цей принцип пов`язаний з формулою попиту та пропозиції – чим рідкісніший товар, тим він цінніший. Щоб використати це у власному бізнесі, потрібно натякнути споживачам, що вони випустять з рук дуже гарну нагоду.

У своєму магазині, наприклад, варто помітити товар, кількість якого обмежена на складі. Обмеженість запалює відчуття необхідності. Говорити, що залишився останній примірник – це інший спосіб вигукувати «Купи зараз! Купи зараз!»

Ефект приманки

Особливо ефективною тактикою у моделі встановлення цін є ефект приманки, який включає встановлення однієї з цін — так званої приманки – щоб змусити споживача вибрати найдорожчу опцію. Можна привести приклад з журналом «The Economist», який запропонував три пакети підписки:

  • Online підписка: $59/рік
  • Підписка на друковане видання: $125/рік
  • Online підписка та на друковане видання: $125/рік

Підписка на друковане видання коштує аналогічно як комбінована підписка, що, на перший погляд, робить комбіновану версію найвигіднішою.

Саме вартість підписки на друковане видання показує якою вигідною є комбінований варіант.

Проте якщо забрати опцію підписки на  друковане видання, то найчастіше люди обирають найдешевший варіант.

Це лише декілька із багатьох корисних для бізнесу концепцій, які стануть у пригоді при формуванні наступних бізнес проектів.